Caesar salade

08-07-2020

Ik vind een caesar salad echt overheerlijke, dus heb ik ervoor gekozen om er nu ook eens een zelf te maken. Het is eigenlijk een zeer gemakkelijke salade, want je werkt met de romeinse salade, een gekookt eitje, gebakken kip, Parmezaanse schilfers en natuurlijk de dressing.

Ik heb de salade redelijk traditioneel gemaakt, maar je kan deze natuurlijk nog zelf verder pimpen. Bijvoorbeeld door wat kerstomaatjes toe te voegen of te kiezen voor iets anders om de salade wat aan te passen. 

Ik heb mij voornamelijk gefocust op de dressing en hoe ik hier mijn eigen twist aan kan geven. Hopelijk vind je het zelf ook een lekkere variant en ben je net als ik verzot op deze salade voor tijdens de lunch. Ik heb enkele croutons in de salade verwerkt, maar ik eet er voor de zekerheid ook nog wat extra volkoren brood bij. Zo heb ik de energie voor mijn consulten en het voorbereiden van alles en nog wat. 

Enjoy!

Caesar salad

Ingrediënten (voor 2 personen):

Voor de salade:

  • 1 krop Romeinse sla
  • 2 eieren
  • 2 sneden volkoren brood
  • 200g kipfilet
  • 1 eetlepel olie
  • 1 handje geschaafde Parmezaanse kaas

Voor de dressing:

  • 2 eetlepels mayonaise
  • 2 eetlepels skyr
  • 1 eetlepel limoensap
  • Enkele druppels worcestersaus
  • 1 teentje look
  • 2 ansjovisfilets (op olie in blik)
  • 1/2 theelepel mosterd

Bereidingswijze:

  1. We beginnen met de dressing door alle ingrediënten in de blender te doen en dit te blenden tot een homogene massa. Je kan het gerust ook met een staafmixer doen. Kruid af met peper, zout en eventueel wat cayennepeper. Doe het in een kommetje en bewaar in de koelkast, dan kan je het koel opdienen. 
  2. Dan beginnen we aan de salade, was de Romeinse salade en snijd deze in kleinere stukken. Schik ze op enkele borden.
  3. Doe de olie in de pan en bak hierin de kipfilet gaar, kruid ook af met peper en zout. Laat de kip dan wat afkoelen.
  4. Zet een kom met water op en kook de eieren hard gedurende 10 minuten. Als ze klaar zijn haal ze uit het water en dompel ze onder in koud water, zo stop je het gaarproces en kan je ze makkelijker pellen. 
  5. Rooster het volkoren brood en snijd deze in stukken, op deze manier maak je er makkelijke croutons van. 
  6. Snijd de kipfilet in stukken verdeel deze over de salade. Schil ook de eieren en snijd deze in partjes, die je dan ook verdeelt over de salade. Verdeel als laatste de croutons en de Parmezaanse kaas erover. Dien op samen met de dressing en geniet ervan!

Smakelijk!

Lotte